Thursday, September 01, 2005

ang. Thorsten Flinck

- Fråga:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=228670

- Svar:

Hej Daniel Claeson

Jag var en av dom som lockades att besöka Thorsten Flincks konsert igår, ett uppträdande som mest kändes som ett extranummer ett par månader efter konserten i Stenhammarsalen i våras. Jag lade märke till att du hade en del synpunkter på tillställningen. Jag tänkte bjuda dig på mina egna reflexioner.

Visst hankar sig vissa nummer fram, men spontaniteten i det trevande framförandet av låtarna (utan en massa ursäkter) och Flincks ankomst i sista minuten, till synes helt oförberedd, var verkligen utelämnande och gav konserten närhet och en okomplicerad stämning som är långt mer äkta än en spektaklär scenshow. Den galenskap Flinck anses besitta kommer alltid att locka, precis som det avvikande och hemlighetsfulla alltid gjort. Nu upplever jag inte Flinck som hemlighetsfull, snarare tvärtom, han är mycket exoterisk och den som inte berörs av t.ex. Vildvuxna rosor måste vara hjälplöst avtrubbad, en maskin.

Att Flinck på tvivelaktiga grunder lockar storpublik till den lilla paviljongen på Liseberg visar att det finns de som inte trånar efter perfektionism och teknisk fulländning, utan föredrar det där outtalade, lite mörka, som Flinck bär med sig. Det är ett friskhetstecken och inget tvivelaktigt.

Att beskriva Thorsten Flinck som "Talanglös, teatral och tramsig" i en sådan rent negativ klang som du själv gör är bedrövligt dumt och sårande. Jag kan tänka mig andra, mer lokala förmågor, som förtjänar de orden bättre. Men recensionerna på GP:s nöjessidor är och kommer väl även i fortsättningen vara överdrivet lokalpatriotiska. Flinck har aldrig utgett sig för att kunna sjunga, tvärtom uttalade han sig vid besöket på Gillestugan 2004 och erkände att han saknade all form av sångteknik.

Varsågod!

Hälsningar Den bockfotade Baronen

No comments: